Loading…

Instruktioner

Tjänstens instruktioner till kampanjens ansvarsperson (administratör)

Enligt oss är lagets, föreningens eller klassens ansvarspersoner riktiga hjältar. Det är ofta tungt och man får inte alltid ett “tack”. Tack vare din insats kan grupperna förverkliga resan till turneringen, införskaffa lagkläder eller finansiera en klassresa.

Efter kampanjen ger vi alltid dig ett pris. Kom ihåg att söka fram den bland beställningen!

Du behöver bara skapa ett användarnamn och det gör du lätt på “Logga in”. När du har skapat användarnamnet kan du enkelt växla mellan administratör (ansvarsperson) och användare (försäljare).

Du kan samtidigt agera som administratör i din egen kampanj och som försäljare i någon annans kampanj.

www.joukkuekahvi.fi kan du logga in som administratör (ansvarsperson) eller som användare (försäljare).

Administratör, d.v.s. kampanjens ansvarsperson
Som administratör kan du skapa kampanjer, lägga till information i kampanjerna så som adresser, designa etiketter, göra beställningar och följa med när ni uppnår era mål.
Administratören får en unik kampanjkod som försäljarna använder för att lägga in försäljningsantalen i rätt kampanj.

Användaren, d.v.s. försäljaren
Användaren kan logga in och fylla i sitt försäljningsantal och administratören får en rapport  över alla försäljningar. Till sin hjälp har användarna den unika kampanjkoden som administratören gett. Koden ser till att antalen riktas till rätt kampanj.

Det är lätt att skapa en kampanj. Vi testade och det tog 30 sekunder, förutsatt att du inte lämnar att fundera på kampanjens namn alltför länge.

Skapa en kampanj så här:

  1. Klicka på “Logga in ”, skapa ett användarnamn (eller logga in om du redan har ett användarnamn) och välj rollen som administratör.
  2. Klicka på den stora Skapa kampanj-knappen.
  3. Namnge kampanjen, välj vilka produkter som ska säljas (detta kan du ändra senare), ställ in ett mål för försäljningen och fyll i ett slutdatum för kampanjen.
  4. Klicka på Skapa kampanj-knappen.

Nu är kampanjen färdig och aktiv. Nu kan du börja hjälpa försäljarna.

Hit kommer vi lägga tips och hjälpmaterial som hjälper att få en lyckad kampanj.

Du får kaffet med en etikett som du själv designat. Du kan välja mellan följande alternativ:

  1. Du kan designa etiketten genom att logga in och skapa en kampanj. Klicka sedan på kampanjens namn och därefter Designa eller ändra-knappen.
  2. Du kan designa din etikett i ett annat program. Använd i sådana fall vår designguide. Vi rekommenderar det kostnadsfria programmet canva.com. Om du använder dig av canva.com behöver du inte ladda upp etiketten på joukkoekahvi.fi, utan du kan skicka den till vår e-postadress info@helsinginkahvipaahtimo.fi.
  3. Du kan använda dig utav Helsingfors Kafferosteris vanliga kaffe-etiketter vilket också är ett bra alternativ.

Bland dessa fyra hittar du säkert ett alternativ som passar dig, för att ni ska få en etikett som passar just er kampanj!

Vi har strävat efter att göra designverktyget så användarvänligt som möjligt. P.g.a. begränsade resurser (vi simmar inte i pengar) har vi tyvärr inte kunnat förverkliga alla fina finesser. Vi tar nog emot önskemål.

Vi rekommenderar att du gör så här:

  1. Välj bakgrund från våra färdiga mallar, eller välj ett helfärgat alternativ. Du kan ändra bakgrunden senare.
  2. Välj vilka bilder och ikoner du vill använda, eller ladda upp en egna bilder. Kom ihåg att använda bilder med hög upplösning. Det går att få en etikett även av bilder med sämre upplösning, men det lönar sig nog att satsa på detta. Som exempel lönar det sig inte att använda en bild liten som ett frimärke och förstora den till storleken av ett kreditkort, om den inte är i vektorformat.
  3. Skapa en rubrik till din etikett. Till ditt förfogande har du många olika fonter som är utformade av vår toppdesigner.
  4. Spara din etikett med jämna mellanrum, så att din kreation ska finnas kvar.

Du kan även komma tillbaka designa din etikett senare.

Alla etiketter sparas på din egen användarprofil, inte på en enskild kampanj. Denna lösning har gjorts för att du enkelt ska kunna kopiera och använda dina gamla etiketter i kommande kampanjer. Därför ser du gamla etiketter när du gör en ny kampanj, fastän du kanske inte vill.

Grattis och tack för att du sålt kaffe och därmed tjänat pengar för att din grupp ska kunna förverkliga sina drömmar. Du kan lätt meddela om dina sålda produkter så här:

  1. Skapa ett användarnamn och logga in.
  2. Välj rollen Användare
  3. Klicka på Anslut till en kampanj-knappen.
  4. Fyll i kampanjkoden du fått av kampanjens ansvarsperson.
  5. Fyll i antalet sålda produkter genom att klicka på Ändra-knappen. Du kan komma tillbaka och ändra antalet så länge som kampanjen är aktiv.

Som huvudanvändare kan du avsluta en kampanj. Att avsluta en kampanj innebär att försäljarna inte längre kan fylla i eller ändra uppgifter om sin försäljning. Om någon inte hunnit fylla sina uppgifter kan hen t.ex. skicka dem till ansvarspersonen via e-post eller telefon.
Som huvudanvändare kan du öppna kampanjen medan du själv fyller i uppgifterna. Kom ihåg att avsluta kampanjen igen för att hindra att ingen annan kan ändra några uppgifter.
För att kunna skicka in beställningen måste kampanjen vara avslutad.

Grattis och tack för att du kommit till beställnings skedet. Att skicka in beställningen är lätt när du följer följande steg:

  1. Avsluta kampanjen genom att klicka på kampanjens namn och därefter på Avsluta kampanj-knappen. Nu kan inte försäljarna längre fylla i eller ändra uppgifter.
  2. Försäkra dig om att du designat färdigt dina etiketter. Man kan använda samma etikett till flera produkter.
  3. Lägg till önskat antal produkter i varukorgen vid rätt etikett. Vi tänker oss att du designat två etiketter, för ljust och mörkt kaffe.
    1. Välj Mörkrostat bryggmalet eller Mörkrostat bönor
    2. Antalet sålda produkter fylls automatiskt ifrån den ifyllda listan. Du kan ändra antalet om du vill.
    3. Lägg till produkten i varukorgen.
    4. Etiketten öppnas. Kontrollera att det är rätt etikett.
    5. Genom att klicka på Bekräfta design-knappen förflyttas du automatiskt till varukorgen.
    6. Från varukorgen kan du gå tillbaka för att fylla i fler produkter genom att klicka på Tillbaka-knappen. Upprepa stegen a-e för att lägga till fler produkter i varukorgen.
  4. Fortsätt från varukorgen till kassan när du har alla produkter i varukorgen.
  5. Fyll i faktureringsadress och leveransadress, samt eventuella övriga uppgifter.
  6. Skicka beställningen.
  7. Du får en orderbekräftelse till din e-post och vi kontaktar dig för att komma överens om leveransdatum. Vi tar även kontakt om det är något oklart med beställningen.

Tjänstens instruktioner till försäljaren (användare)

www.joukkuekahvi.fi kan du logga in som huvudanvändare (ansvarsperson, administratör) eller som basanvändare (försäljare, användare).

Administratör, d.v.s. kampanjens ansvarsperson
Som administratör kan du skapa kampanjer, lägga till information i kampanjerna så som adresser, designa etiketter, göra beställningar och följa när ni uppnår era mål.
Administratören får en unik kampanjkod som försäljarna använder för att lägga in försäljningsantalen i rätt kampanj.

Användaren d.v.s. försäljaren
Användaren kan logga in och fylla i sitt försäljningsantal och huvudanvändaren får en rapport  över alla försäljningar. Till sin hjälp har användarna den unika kampanjkoden som administratören gett. Koden ser till att antalen riktas till rätt kampanj.

Varje kampanj har en unik kampanjkod. Administratören för din kampanj har fått koden i samband med att kampanjen skapades. Administratören ger kampanjkoden till försäljarna, som använder kampanjkoden för att försäljningen ska länkas till rätt kampanj. Du fyller i kampanjkoden efter inloggningen när du klickar på Anslut till kampanj-knappen.

Grattis och tack för att du sålt kaffe och därmed tjänat pengar för att din grupp ska kunna förverkliga sina drömmar. Du kan lätt meddela om dina sålda produkter så här:

  1. Skapa ett användarnamn och logga in.
  2. Välj rollen Användare
  3. Klicka på Anslut till en kampanj-knappen.
  4. Fyll i kampanjkoden du fått av kampanjens ansvarsperson.
  5. Fyll i antalet sålda produkter genom att klicka på Ändra-knappen. Du kan komma tillbaka och ändra antalet så länge som kampanjen är aktiv.

Det här händer oftare än man tror. Om administratören har hunnit avsluta kampanjen, kan du ge uppgifterna direkt till hen t.ex. via e-post eller telefon.
Det lönar sig att vara ute i god tid för att administratören ska ha det så lätt som möjligt att skicka in beställningen. På detta sätt är det ingenting som lämnar bort från beställningen.

Instruktioner för försäljning av kaffet

Tack för att du bestämt dig för att starta en kaffekampanj. Du kan bjuda ut kaffet till bekanta, släktingar, grannar och t.ex. på arbetsplatsen till kollegor eller till kafferasterna.
Samla beställningarna på ett papper för att hålla koll på vem du sålt till. På den här sidan finns en färdig beställningsblankett som du kan skriva ut.
Någon dag kan det komma ett elektroniskt alternativ för att samla beställningarna, men för tillfället använder vi pappersversionen.

Marknadsföring är nyckeln till att få folk att veta om produkterna samt att de ska bli intresserade av att köpa. Vi rekommenderar att publicera bilder och inlägg på Facebook, Instagram, LinkedIn och övriga kanaler som ni använder er utav. Även föreningens eller klassens hemsida är ett bra ställe att öka igenkänningsvärdet.

Ett bra men ofta bortglömt sätt är e-post. Man bör absolut nämna försäljningen i t.ex. föreningens e-postlista, förutsatt att listans regler tillåter det förstås.

På kaffepåsen finns förutom den personligt designade etiketten på framsidan även en etikett på baksidan. På den etiketten hittar du information om kaffet, bäst före-datum, rostarens namn, malningen, ursprungsland samt tillverkarens d.v.s. Helsingfors Kafferosteris information.

Du kan använda den information som finns på www.joukkuekahvi.fi om du samlar in förhandsbeställningar och inte har påsarna i lager. Kom ihåg att hålla koll på om ni beslutat att sälja ljust eller mörkt kaffe eller båda sorterna.

Om din kund vill ha kvitto på kaffet kan du använda vår färdiga kvittansformulär. Observera att du inte kan skriva ut ett moms-kvitto till ett företag om din organisation inte är momsskyldig.

En påse innehåller 225 g kaffe.

Beställning och leverans

Ja, det kan du. Vi har 100 påsar som minimigräns eftersom etikettens tryck-kostnader annars blir så höga. Om du vill köpa mindre än 100 påsar, kan du ta kontakt med oss och vi strävar efter att lösa saken på ett kostnadseffektivt sätt.

Det vanligaste leveranssättet är att Posten levererar produkterna till dörren. Leveransen kan komma i flera paket, beroende på beställningsmängden.
I huvudstadsregionen använder vi även kurirer.

Du kan själv avhämta produkterna från vårt café i Helsingfors, Verkstadsgatan 2a R11 00580 Helsingfors. Den som hämtar kaffet från vårt café bjuds på en kopp valfritt kaffe! Kom ihåg att säga till baristan att du hämtar en leverans och att vi lovat ett smakprov.

Kaffet levereras från rosteriet 5 vardagar efter att vi fått etikett-materialet. Vi kan även komma överens om ett annan leveransdatum.

Priserna inkluderar leverans med post till en adress inom Finland. Ta kontakt med oss om du behöver några specialarrangemang.

Vi packar kaffet i kartonger. För det mesta går det 40-50 påsar kaffe i en kartong vilket gör att vikten blir ca. 10 kg. Den lätta vikten gör att det underlättar när mottagaren ska bära och packa upp kartongerna.

Absolut! Vi kan t.ex. packa en förenings olika lags försäljningar i separata lådor, eller på annat sätt underlätta fördelningen.

Vi packar även alltid bönor och malet kaffe separat från varandra.

Etiketterna trycks med digitaltryck vilket betyder att slutresultatet har en professionell kvalitet.

Ibland kan det olyckligtvis hända att allt inte går som på Strömsö. Om det finns något fel på produkten eller med leveransen ber vi dig kontakta oss så fort som möjligt för att vi ska kunna åtgärda problemet. Vi producerar själv våra produkter och kvalitet är för oss en hederssak.

Kaffet

Kaffets bäst före-datum är 6 månader efter rostningsdatumet. Ett kaffe som är rostat 1.4 får 1.10 som bäst före-datum. Kaffe är en långlagrad produkt som i sig inte förstörs så lätt. När kaffe åldras kan dess smak och doft försvagas.

Överlag kan man säga att som bönor håller sig kaffet bättre än som malet. Kaffe håller sig längre i ett oöppnat paket än i ett öppnat paket. När kaffe kommer i kontakt med syre påskyndas föråldringsprocessen.

Man använder sig utav olika malningsgrader för olika malningsprocesser. Grovmalet kaffe används främst till pannkaffe och finmalet kaffe används främst till espresso. Övriga malningsgrader hamnar däremellan. Alla har vi vår egen preferens över vilken malningsgrad som är bäst.

Lagkaffet finns som bryggkaffe och bönor. Vår malningsgrad är bestämt enligt den optimala graden för en vanlig kaffekokare dvs. 6 gram/1 dl vatten.

Du kan själv justera smaken genom att öka eller minska mängden gram/1dl.

Kaffepaketets ventil är till för att den koldioxid som produceras under rostningen ska slippa ut ur påsen. Om det inte skulle finnas en ventil för nyrostat kaffe skulle påsen svälla tills den spricker.
Ventilen är en envägsventil som gör att ingenting slipper in i påsen. Dessutom kan du klämma på påsen för att dofta på kaffet.

Hemligheten för ett fenomenalt bryggkaffe är bra råvaror, rena redskap och fräscht vatten.
Man borde inte underskatta vattnets betydelse. Ca. 98% av en kaffe är vatten, så vattnets kvalitet har en enorm betydelse.

Vi rekommenderar 6 gram/1 dl vatten. Som exempel är en vanlig Moccamaster-kaffekokare alltså 75g kaffe och 1,25 dl vatten.

Observera att kaffets volym beror på malningsgraden. Ett ljusrostat har en mindre volym än ett mörkrostat, eftersom kaffet sväller när det rostas. Ett vanligt fyrkantigt slätstruket Moccamaster-mått rymmer 10-12 g.

Viktigare än gram är att alltid koka kaffet på samma sätt. På detta sätt kan du varje gång koka kaffe med jämn kvalitet.

Kaffet packas för hållbarhetens skull i påsar med tre lager, varav de innersta lagren är plast (LLDPE) och aluminium. Det yttersta lagret är kraftpapper (vita och bruna) och plast (övriga färger).

Återvinning av vita och bruna påsar
Beroende på din kommuns återvinningspolicy lägger man förpackningar täckta med kraftpapper i kartongåtervinningen eller i blandavfallet. Vid kartongåtervinning använder man maskiner som kan separera avfallets olika lager.

Övriga färger
Påsar av plast återvinns som blandavfall.
Vi utvecklar vår egen produktion kontinuerligt och vår målsättning är att hitta ett bra biologiskt nedbrytbart alternativt eller ett alternativ som är lättare återvunnet.

På kaffepåsen finns förutom den personligt designade etiketten på framsidan även en etikett på baksidan. På den etiketten hittar du information om kaffet, bäst före-datum, rostarens namn, malningen, ursprungsland samt tillverkarens d.v.s. Helsingfors Kafferosteris information.

Du kan använda den information som finns på www.joukkuekahvi.fi om du samlar in förhandsbeställningar och inte har påsarna i lager. Kom ihåg att hålla koll på om ni beslutat att sälja ljust eller mörkt kaffe eller båda sorterna.

Takaetiketti

Betalning

Helsingfors Kafferosteri (Olfactory Oy) kan fakturera det beställda kaffet antingen som nätfaktura eller som e-postfaktura. Betalningsvillkoren är 14 dagar netto från leveransdatumet, vilket betyder att du bra hinner samla in pengarna från försäljarna.

För tillfället kan vi tyvärr inte ta emot betalningar med kreditkort. Kaffet faktureras alltid.
Undantaget är om du själv hämtar kaffet och kan då betala med kreditkort i vårt café. Om du vill göra på detta vis ber vi dig meddela oss i förväg. På detta sätt hinner vi meddela våra baristor.